fiza damia yummy

Followers

Selasa, 19 Julai 2011

APAM BELANG Kak Ita Masam Manis

                 Hai-hai...selamat petang..Hari nie kita rajin sikit buat apam..Apam belang?Mesti korang sume dok tanya kenape apam belang..Pasal apam ni belang-belang mcm kuda belang kehkeh....kak ita saya dah buat apam belabg nie memang sedap..Anak saya pon suka..Mia asyik dok berulang kedapur je..Nak buat apam nie pon bukannya susah pon..Senang sangat-sangat..
                Apam nie kita boleh buat minum petang atau pon hidangkan kepada tetamu yang datang ke rumah.Bak kata kak ita..Sambil-sambil kita dok lepak dengan family kita tu boleh la kita makan apam ni..Macam kek pon ada gak apam nie..Mana-mana la ye apam ke kek ke janji saya puas hati la dengan kejadian apam belang nie.. 


Resepi asal :-)Ucu
Sumber :-)kak ita 



APAM BELANG

4 biji telur 
2 sudu teh ovellet 
1 sudu teh esen vanila 
300 gm tepung gandum 
220 gm gula halus 
250 ml santan kara (shamam guna 200ml santan kotak + lagi 50ml air) 
1 sudu teh baking powder 
pewarna


Cara-caranya:-) 



  • Pukul telur dgn gula dan ovelet sampai gebu.
  • Masukkan santan dan esen vanilla kacau sebati.
  • Masukkan tepung yg diayak bersama baking powder dan kacau rata.
  • Bahagi kepada 3 warna yg disukai dan kacau rata adunan dgn warna.
  • Tuangkan selapis demi selapis sehingga habis dan kukus 30 minit sehingga masak. (Scoop 3 sudu besar setiap warna dan lapis sehingga habis)


2 ulasan:

AZLITA AZIZ berkata...

salam fiza...
dah jadi dah ye apam belangnya..
sedap kan lembut aje.. macam rasa kek kukus pun ye jugak kan...

terima kasih fiza kerana sudi jugak mencuba...
warna pon menarik tu...

fiza damia berkata...

kak ita..terima kasih ye..ye rasa mcm kek kukus pon ada gak..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive

Recent Posts

Terdapat ralat dalam alat ini

RECENT VISITORS

Jalan-jalan Sambil Minum..Nah Segelas Kopi